Go With Your Flow

Pretreniranost

 

Mogoče bi bilo na mestu, da v kratkem opišem svojo izkušnjo s pretreniranostjo, ki je sam nikoli nisem prepoznal, saj človek, ki pade v ta proces brez predhodne izkušnje in pametnega zdravljenja ne more niti ugotoviti v kaj je zabredel. Adrenalin in ostali stresni hormoni šibajo po telesu, počutimo se spremenljivo (iz enega ekstrema v drugega), običajno nas zaradi močne volje in premalo znanja ter občutka sebe lahko ustavi le skrajno stanje, ki se kaže na različne načine in zahteva posebno telesno, psihično (tudi duševno) zdravljenje. Pri meni se je to končno stanje (pred leti) pokazalo z izgorelostjo, kronično utrujenostjo, izgubo kratkoročnega spomina, nezbranostjo, depresijo... in še bi lahko našteval. Še dobro, da sem imel zdravnico, ki je že doživela podobno izkušnjo in je takoj prepoznala moj obup, ko se nisem mogel več spomniti niti kaj sem počel prejšnji dan. Sledilo je spoznanje, da me bo vse počakalo, ob tem pa večmesečni počitek ter odmik od vsega, kar pa je šele začetek spopada s samim seboj. Zakaj tako? Ker se podrejo vse naše iluzije in temelji na katerih smo gradili. Začne pa se priložnost za spremembo, ki za vedno izboljša kvaliteto našega življenja, če smo seveda pripravljeni spremeniti naše destruktivne in zakoreninjene navade. Kasneje mi je vedno znova prihajalo na misel, kako me je na moje stanje opozoril že prijatelj, ki je pred triatlonskimi treningi opazil mojo miselno zakasnelo neodzivnost in kako bi lahko vse to opazil že prej, če bi le vedel več. Ali pa tudi ne. V svoji koži je namreč težko prepoznati, da nekaj ne delamo prav.

Večino ljudi skrbi, da bodo trenirali premalo in da bo zato učinek njihove vadbe (pre)slab. Posledično raje trenirajo več, ob tem pa padata njihova storilnost in kvaliteta, pojavljajo pa se tudi ostali negativni učinki, ki imajo za posledico, da vadba postaja negativen stres, namesto, da bi do izraza prišli le pozitivni učinki. Zaradi tega se vedno bolj pojavlja sindrom pretreniranosti.

 

Kako veste, da trenirate (na mestu bi bila tudi beseda; "delate") preveč?

Če se vam zdi, da je vaša vadba nenadoma težja kot običajno, vaše počutje ni stabilno ali pa nenadoma izgubite tla pod nogami in se počutite šibke, kljub temu, da v splošnem trenirate redno ter intenzivno, potem je vaše telo morda pretrenirano. Slednje pa se še bolj kaže tudi v bolečinah in poškodbah, ki presegajo manjše mišično vnetje ("musklfibr").

S pretreniranostjo tvegamo svoje zdravje, saj je posledica kopičenja negativnih efektov treninga. Če prepoznate spodnje znake pri sebi ali prijatelju, je bistveno, da si poiščete strokovno pomoč.

 

Zmanjšana uspešnost, učinkovitost - počasnejši odzivni čas, zmanjšanje hitrosti, vzdržljivosti, moči so običajno znaki pretreniranosti.

Nerazpoloženje, razdražljivost, pomanjkanje koncentracije - preveč vadbe (tudi ostalega stresa) in premalo počitka lahko poruši hormonsko ravnovesje in povzroči nihanje razpoloženja in nesposobnost koncentracije.

Pretirana utrujenost in slabo počutje - telo, ki si nikoli ne opomore od prejšnje vadbe, bo z vsakim treningom še bolj in bolj utrujeno. Nekateri tak občutek opisujejo kot "težke noge".

Občutek povečane težavnosti povsem normalnega treninga - davek pretreniranosti telesa ima lahko za posledico, da treningi, ki so vam bili nekoč povsem sprejemljivi in normalni, postanejo težki in nemogoči.

Kronične bolečine v mišicah, bolečine v sklepih - preobremenjene mišice in sklepi imajo lahko za posledico, da čutimo stalne bolečine, ki lahko trajajo tako dolgo, dokler ne pustimo telesu popolnega daljšega počitka.

Bolj pogoste bolezni in okužbe dihal - pretirano obremenjevanje vseh sistemov v telesu, pogosto tudi zaradi upada našega imunskega sistema.

Nespečnost in nemiren spanec - med spanjem ima telo čas za počitek in regeneracijo. Pretrenirano telo pa se včasih niti ponoči ne more »upočasniti« zaradi svojega ritma, zato se tudi ne moremo sprostiti oz. spočiti od treninga.

Izguba apetita - zaradi pretreniranosti se poveča izločanje stresnih hormonov (kot sta adrenalin in noradrenalin), ki zavirajo apetit. Fizična izčrpanost in tesnoba, ki se pojavita pri pretreniranosti ima lahko enako učinek.

Kronično povišan srčni utrip v mirovanju in med aktivnostjo - gre za jasen znak za prezaposleno srčno mišico. Prav tako se pretreniranost kaže v podaljšanem času za umiritev srčnega utripa na normalno raven v mirovanju (po vadbi).

Motnje menstrualnega ciklusa pri ženskah - pretirana vadba in premalo dnevno zaužitih kalorij ter neuravnotežena prehrana lahko motijo ženski menstrualni cikel. Pri nekaterih se pojavi neredna menstruacija, pri drugih pa se ustavi v celoti.

 

Miran Bevc,

River